Säsongsupptakt

Varje år går vi distriktsdomare en forbildningskurs. På kursen så genomförs ett regelprov. 13 frågor och 11 rätt krävs för att bli godkänd. Jag hade alla rätt på regelprovet i år. Jag känner att jag har väldigt goda regelkunskaper, och det är ganska viktigt för att bli en bra domare. Fast det är långt ifrån allt som krävs, listan på vad som gör en bra domare är lång och svårupplevd.

Frågorna på våra regelprov är ofta beskrivna i berättarform. Man målar upp ett scenario och det är sedan vår uppgift att ta ställning till hur vi skall agera. Ett exempel:

"Det är inkast till lag A. Domaren har klart och tydligt markerat varifrån inkastet skall ske. Spelare nr 17 i lag A kastar då bollen med våldsam kraft i ansiktet på spelare 3 i lag B. Inkastet är korrekt men utfördes 5 meter ifrån den plats som domaren markerat. Domslut?"

Många slarvar på såna där frågor och skriver bara "rött kort" eller kanske i bästa fall "grov utvisning". Det man hela tiden måste tänka på i sådana lägen är vad bestraffar man för och hur skall spelet sedan återupptas. Rätt svar på frågan blir således "Spelare nr. 17 utvisas för grov förséelse, inkast till lag B". Hänger ni med? Inkastet som spelare 17 gjorde var ju ifrån fel plats, därför går inkastet över. Och det felet begås INNAN bollen träffar spelare 3. Man blåser för det första som händer, straffar för det grövsta. Enkelt? Inte alla gånger.

Teoretiska kunskaper i all ära men i slutändan handlar det om hur man klarar av att tillämpa dessa kunskaper när man väl är ute på planen. Och väl där handlar det om så otroligt mycket mer än bara vad som är rätt och fel. Den domare som dömer ordagrant efter vad som står i regelboken kommer inte ha en chans ute på planen. Det handlar om att vara en god matchledare, ödmjuk, mänsklig, konsekvent, bestämd, social. Med andra ord är det i princip omöjligt att klara av. Men ändå provar jag. Om och om igen.

Imorgon ska jag döma Vikingstad - Björsäter på konstgräset i Mantorp. Säsongens första match. Känner mig extra taggad efter kursen.

Det här ska bli säsongen när jag tar fram det där extra modet och tar de obekväma och rätta besluten. Ingen ska sätta sig på mig och jag ska minsann visa dom.

Lets roick

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0