Ni fattar inte grejen...

Som domare i en match så har man ett viktigt uppdrag - och det är att sätta nivån på matchen. Tvärtemot vad många tror så finns det nästan inga situationer som alltid måste rendera i frispark eller disciplinära åtgärder.
Några få undantag ifrån detta är t ex offside och målchansutvisning där man har tydliga kriterier som måste vara uppfyllda, men även där hamnar det ju många gånger på domartrion att göra en bedömning och fatta ett beslut.

I alla andra fall så använder man termer som vårdslös, våldsam, hindrande, avsiktlig m m och alla dessa termer är fruktansvärt subjektiva.

Vi drabbades av detta idag när vi dömde två lag i kval till juniorallsvenskan. I mina ögon så har fotboll slutat att vara en lek i det läget. Istället är det dags att börja spela fotboll på riktigt. För mig innebär detta att man eftersträvar så få avblåsningar som möjligt genom att man spelar med mycket fördelar och tillåter kamp.

Det som blir så fånigt då bara är när ena laget på ett mycket bra sätt klarar av att spela fotboll på det sättet och det andra laget inte alls klarar av den nivån. Att man sedan har åskådare med IQ som en badanka och står vid sidan av planen och trissar upp det lagets spelare. Det känns patetiskt och jag hade svårt att hålla mig för skratt.

Jag är grymt nöjd med hur vi genomförde matchen. Att man tvingas skriva två rapporter på spelare efteråt för att dom kallas oss för jävla idioter, applåderar hånfullt och går strax bakom oss hela vägen ifrån planen till omklädningsrummet och smädar oss - det är riktigt pinsamt. Men den skammen får spelarna bära (om dom nu är tillräckligt klyftiga för att inse att dom borde skämmas). Dom får inte spela Juniorallsvenskan nästa år. Jag tycker inte synd om dom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0