Målkameror?

Dagens tidningar fylls med spekulationer om IFK Göteborgs 1-0 mål i matchen mot AIK. Återigen börjar man tala om att införa målkameror även i fotboll. Thomas Wernersson stod igår i sportnytt i vad som föreföll vara en mkt snabbt ihoprafsad krönika och sade "att kan man resa till månen så kan man lösa de teniska svårigheterna med målkameror i fotboll".

Jag tror inte att det tekniska är några problem. Problem är till för att lösas. Ingenjörer behöver utmaningar och gott om duktigt folk finns det. Men jag är verkligen skeptisk till om folk innerst inne vill att datorkraft och bildbehandling ska vara det som avgör en fotbollsmatch.

Sportbladet har redan sin zoom, där man med hjälp av 8 utplacerade kameror klarar av att positionsbestämma alla spelarna på planen samt bollen. Kompletterar man med ytterligare kameror borde det inte vara några problem att ha högre precision precis vid målllinjen. Men frågan är bara var man ska dra gränsen. Ska man kanske bevaka fler linjer än mållinjen? Kanske straffområdeslinjen, kortlinjen, långsidan. Kanske t o m linjerna som avgränsar det tekniska området? Och för att inte tala om Offide...

I slutändan blir allting bara fånigt och opersonligt. Frågan om målkameror aktualiseras eftersom en sån här situation inträffar i en av seriens sista omgångar. Jag har dock åsikten att mål tidigt i matcher avgör lika mycket som mål i 90e minuten, och segrar/förluster i seriens tidiga säsonger avgör lika mycket som i slutomgångarna. Fast det får jag nog aldrig gehör för.

Jag tror man ska fundera väldigt mycket innan man inför målkameror. Hur ska det lösas tekniskt? Som i ishockey där man granskar vid nästa spelavbrott och vrider tillbaka klockan. En sådan lösning känns inte alls fotbollsmässig, utan man skulle behöva en datoriserad variant med omeddelbar återkoppling. Och då blir det dyrt. Dessutom är det inte realistiskt att SvFF drar igång en sådan satsning själva eftersom t ex de svenska spelreglerna är så bundna till FIFAs regelverk utan initiativet skulle i sådana fall komma ifrån FIFA/UEFA vilket gör projektet än mer komplicerat och orealistiskt.

Den verkliga stöttestenen i den här frågan tror jag är hurpass stort det här problemet är egentligen. För det första är det en stor skillnad på hur fotbollsmål och hockeymål görs. Dessa tilltrasslade situationer med mycket spelare och en boll/puck som knappt eller bara delvis är över linjen inträffar mycket oftare i ishockey än i fotboll. Dessutom, med en väl placerad AD, så är det många utav dessa som kan sållas bort direkt också. Jag tror att problemet är på tok för ringa och vinsterna alldeles för små för att det ska vara en bra idé att genomföra.

För mig som domare är det inte självklart att Stefan Wittberg har rätt. Hörnflaggan är trots allt 30 meter ifrån den punkt bollen skär linjen. Även om man tror man ser att hela bollen är inne så är det inte enkelt att se skillnad på om den är det eller om de saknas 1-2 cm. Det Stefan Wittberg däremot har, det är mod. Det tycker jag är härligt att se :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0